A KORAI ÉVEK

Magyarország és a II. Világhábprú

Petre László 1923. szeptember 11-én Magyarországon született, a Somogy megyei Alsóleperden. Családja apai ágon ősi nemesi família, a Miskolchoz közeli Felsőnagymihályon voltak kiterjedt birtokaik. 

Gyermekkorát Balatonfűzfőn töltötte testvérével Petre Károllyal (sz. 1920 – 2003), középiskolába a veszprémi Vegyipari Technikumba járt, ahonnan a II. világháború alatt egy, a Bakonyban működő, német lőszergyárba került. 

A háború vége felé a gyárat átköltöztették Németországba, ahol amerikai hadifogságba esett. Ebben a táborban az ottani gyógyszertár vezetője lett, ahol megismerkedett az amerikaiak által üzemeltetett szomszédos hadianyaggyár főmérnökének lányával Ingeborg Klusmann-nal (1928. Hannover – 2012. Hamburg) és akit 1946. május 22-én akkor alig 23 évesen feleségül is vett.

 
Két lányuk született Marika (1957. Hannover – orvos) és Michaela (1959. Hannover – gyógyszerész). A lányoktól összesen öt unoka (3 fiú és 2 lány) született. Ingeborg Petre haláláig a felesége volt, 2011-ben ünnepelték házasságkötésük 65. évfordulóját.

Út a kozmetikai iparba

Petre László, mint kutatóvegyész

A hadifogság után 5-6 év változatos munka következett, Petre úr dolgozott útépítéseken, csokoládégyárban, majd 1952-ben az akkor igen sikeresnek mondható INCA Cosmetics alkalmazottja lett, először raktárosként, később pedig a vegyipari képzettségét felhasználva a kozmetikumok gyártásában, vegyészként vett részt.  

Az INCA Cosmetics a saját márka mellett bérgyártással is foglalkozott, többek között a német Charlotte Meentzen asszony termékeit készítette. Az INCA Cosmetics egyik társtulajdonosa Hildegard Braukmann asszony volt, aki 1962-ben kivált a cégből és saját neve alatt új kozmetikai vállalatot alapított. (Az INCA Cosmetics, később a hetvenes évek végén csődbe ment.) 

Laszlo Petre urat is az új cég tulajdonosának kérték fel, de főként anyagi okok miatt nem tudott a cégalapításban részt venni. Ezt a „hibát” gyakran emlegette később is, hiszen a Hildegard Braukmann márka nagyon sikeres lett, több 10 millió Euro forgalommal az egyik legnagyobb németországi családi tulajdonban maradt céggé nőtte ki magát (termékei parfümériákban és drogériákban is kaphatóak). 

A MAGYARORSZÁGI LÁTOGATÁSOK

A Rosa Graf termékek először hazánkban

Petre úr a II. világháború után először 1966 nyarán járt Magyarországon itt élő rokonait meglátogatni, akkor már jól fizetett vegyészként. Egy új Ford Taunus kombit vezetett, amellyel az unokatestvére Bánhegyi (Bali) Endre* (1930-2006 – Budapest – az ST Beauty – BMS Wellness alapítóinak Bánhegyi Andor és Zsoltnak az édesapja) lakása előtt parkolt a budapesti Üllői úton. Laci bácsi elmondása szerint akkor az ő autója parkolt egyedül az úton, az utcán játszó gyerekek pedig körbeállták, lépésre lemérték, bekukucskáltak az ablakokon, megcsodálták. 

Ezután évente egyszer-kétszer feleségével mindig haza látogattak. Nyaranta két hónapot a Tihanyban lévő nyaralójukban töltöttek. A hetvenes évek elejéig Braukmann később pedig Rosa Graf kozmetikumokat hozott mindig ajándékba a rokonoknak.

A Bánhegyi fivérek (sz. 1966 Budapest) édesanyja Bánhegyi Endréné Sipos Sarolta (1935. Nagylózs – 1986. Budapest) tehát az első lelkes és elégedett Rosa Graf kozmetikum felhasználó volt Magyarországon. Igaz, hogy 1966-tól még Braukmann, de 1972-től már minden évben az egész következő évre elegendő Rosa Graf hidratáló, fényvédő, regeneráló krémcsomagot kapott Petre úrtól ajándékba. A Bánhegyi fivérek pedig először 6 éves korukban találkoztak a Rosa Graf termékekkel.

SAJÁT CÉG

A ROSA GRAF márka sikertörténete elkezdődik

Az 1960-70-es években a legtöbb kisebb német márka szinte csak kozmetikákban és parfümériákban volt kapható, hátterüket egy-egy ismert kozmetikus szakember adta. Így vált ismertté a Braukmann, a Meentzen, a Haushka és a Rosa Graf is a német belföldi piacon. Ezeknek a kis családi cégeknek az alapítói nyugdíjas korukat elérve általában eladták vállalataikat. 1970 körül a Braukmann GmbH. meg akarta venni Rosa Graf asszony cégét, de az akkor már országszerte ismert és elismert kozmetikus szakember – feltehetőleg elsősorban félve a túl nagy vállalathoz kerülés veszélyeitől – nem akarta nekik eladni vállalkozását. 

Laszlo Petre és Volker Heitland úr 1972-ben családi kölcsönök segítségével viszont 100.000 nyugatnémet márkáért megvásárolhatta az 1926-ban alapított Rosa Graf-ot, a receptúrákat, egy szalont és a hannoveri kozmetikus iskolát. Felmondtak tehát az INCA Cosmetics-nél és Heitland & Petre Int. GmbH. (HPI) néven saját céget alapítottak, amely a nagy hagyományokkal rendelkező Rosa Graf asszony termékeinek gyártását vitte tovább. Ekkor Laci bácsi 49, társa Volker Heitland úr 31 éves volt.

A hetvenes évek elején kezdődött tehát a Rosa Graf márka „újkori” sikertörténete, megtartva a kizárólag kozmetikai szalonokban kapható termékfilozófiát. A portfólió később kibővült a kezelőgépekkel és a luxus kategóriát képviselő belnice termékekkel.
Az üzemet a Hannovertől nem messze található meseszép kisváros Celle kertvárosában építették fel és indították el. 44 év után még ma is itt található a cég központja.  A Petre család is sokáig Cellében élt egy nagy tóparti házban és Petre úr gyakran sétált haza ebédidőben az üzemből, majd utána vissza, hogy késő estig a termékfejlesztéseken, új receptúrákon és gyártási eljárásokon dolgozzon. Volker Heitland úr és családja ma is Cellében él, Heitland úr Celle díszpolgára.

A Rosa Graf cég volt az első, aki vízben oldható kollagént alkalmazott a bőrápolásban – Collastin®, a második a világon, aki kifejlesztette a sejtregeneráló Repair Complex-et, és az első gyártó, aki külön-külön liposzómákba csomagolt UV szűrőket alkalmazott a fényvédő termékekben (SUNTIME®).

A két elkötelezett szakember Paul és Rosa Graf álmait vitte tovább és az egész világ professzionális kozmetikai piaca számára ismertté tették a Rosa Graf nevével fémjelzett kozmetikumokat.

Az alapítás óta eltelt több mint, 85 év alatt a cég professzionális nagyhatalommá vált. A világ közel 40 országában a Rosa Graf termékek az igényes kozmetikusok és bőrgyógyászok kedvenceivé váltak. A klinikailag ellenőrzött, allergiát nem okozó, állati eredetű hatóanyagokat nem tartalmazó készítmények előírásszerű alkalmazásával eddig soha nem ismert hatásokat érnek el mind a kozmetikusok, mind a készítményeket otthon használó vendégek.

A MAGYARORSZÁGI FORGALMAZÁS KEZDETE

És az életút vége

A Bánhegyi fivérek 1991-ben a rendszerváltozásnak köszönhetően visszatérve egyéves Egyesült Államokbeli „kiküldetésük” után megkezdték a „családi” Rosa Graf termékek magyarországi forgalmazását. Ehhez az induló tőke egy részét László Petre úr biztosította, résztulajdont vásárolva a közös forgalmazó cégből.  

Nem sokkal a magyarországi megjelenés után Lászlo Petre úr 70 éves korában, 1993-ban nyugdíjba vonult és eladta a cégben lévő részesedését Volker Heitland úrnak. Ezután tanácsadóként működött közre a vállalat működtetésében – és miután a Michaela lánya és családja által lakott ház melletti ingatlanba, Hamburgba költöztek Celléből 2003-ban, – az alagsorban berendezett kis laboratóriumban egészen haláláig folytatott termékfejlesztéseket.  

A kilencvenes évek végén, 1998-ban Laszlo Petre úr segítségével az unokafivérei elindították a Rosa Graf-hoz hasonlóan népszerű Fito Fruit (ma már fitoC) professzionális termékcsaládot, amely Magyarországon készül, de Petre úr több mint 50 éves kozmetikai tapasztalatát és ismereteit tartalmazza a receptúrák és a gyártástechnológia kidolgozásában. 

Röviden összefoglalva ennyi egy változatos, tartalmas élet leírása, László Petre – sokunknak csak Laci bácsi – és a társával közösen megvásárolt és továbbfejlesztett Rosa Graf és a fitoC professzionális kozmetikai márkák története.

Petre úr 2015 novemberében, 92 évesen eltávozott közülünk, de munkája, az általa továbbfejlesztett Rosa Graf, Bio Kur és fitoC termékek örökre itt maradnak, továbbadva nekünk, partnereinknek és vendégeiknek egy zseniális kozmetikai vegyész, nagyszerű férj, apa, nagyapa, nagybácsi és ember életművét